22 april 2013

En ljus-burk

Har i flera veckor spanat efter en plåt- eller glasburk att ha stearinljus i. Har kollat på alla möjliga ställen, vill inte ge flera hundra bara för en burk. Flera har haft ganska lämpliga burkar som inte riktigt passat, endera har de varit för smala, för låga, fel stil eller haft något dumt tryck jag inte vill ha (t ex "Cookies").

Idag lade jag undan en påse med potatis och flyttade på en handdammsugare som ramlat ner från sin plats. Där, bakom dammsugaren, gömde sig denna skönhet:

En mörkblå gammal kaffeburk.

 En äkta, gammal plåtburk! Den rymde lite mindre än vad jag hoppades, men fyra lager kronljus med sex ljus i varje lager räcker ju i alla fall ett strömavbrott. Den var lite missfärgad på insidan så bara för att inte få fläckar på mina vita ljus så lade jag bakplåtspapper som ett U i botten och på långsidorna.

Ljusburken rymmer 24 st kronljus.
Efter att jag hade fotat ljusburken tog jag minneskortet ur kameran för att föra över bilderna till datorn, det föll naturligtvis ur handen på mig och ner mellan armstödet och sittdynan på fåtöljen. Där gjorde jag ännu ett fynd, och alla städ- och tvättpengar tillfaller hon som sköter de sysslorna, så jag blev fjorton kronor rikare.

Dammiga fåtöljpengar som ramlat ur sambons ficka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar