5 maj 2011

Att gå händelserna i förväg

Medan min svägerska är duktig på att lösa problem innan de hunnit uppstå så är jag bra på att vara totalpessimist, och dessutom litar jag inte på banker. Så jag är ju munter som ett begravningsfölje, vilket min käre pojkvän inte direkt uppskattar. Han vet tydligen att han inte kan få mig att bli mer positiv, så han ber mig bara vara tyst och hålla in med mina negativa vibbar.

Fast nu borde han vara glad och lycklig som en lärka! Jag går faktiskt händelserna i förväg - jag förutsätter att huset blir vårt inom den närmaste månaden!

Jag har börjat inreda det i huvudet, inte placera ut möblerna men tapeter, färgsättningar, lampor och gardiner.


Det här är vad jag har tänkt mig:

Hallen/trappan
Måla den hemska rostfärgade panelen i någon trevligare och något neutralare färg, måla den chokladbruna köksdörren mörkgrå som dörrarna på övervåningen. Slita bort den vidriga gips-/spånskivan med badrumstapet som täcker panelen i trappen, och byta ut den ohyggliga utelampan till något som ser mer "inomhusaktigt" ut.

Vardagsrummet
Byta golvmatta eftersom den gamla har släppt i skarvarna.

Köket
En ljusblå och vit tapet över ljusgrå panel. Vita köksstommar och lister, och ljusgrå köksluckor. Golvet vet jag inte. Skulle vilja måla över allt furufärgat över golvnivå i huset, men har en viss kärlek för riktiga trägolv så finns det ett fint sånt i köket skulle det vara sorgligt att lägga en ny matta över det.



Badrummet
Helrenovering. Ny våtrumstapet och golvmatta, golvvärme, tvättpelare, sätta in lite fina möbler med förvaringsutrymme och riktiga duschväggar, inga sladdriga draperier som är närgångna.

Lilla sovrummet
Inget planerat. Den gamla charmiga golvmattan har släppt så den borde väl bytas ut eller så gör man i ordning trägolvet under om det är  något att ha.

Stora sovrummet
Om jag skulle få en så här ljus tapet så skulle jag nog (nästan) kunna tänka mig att låta älsklingen få ha kvar det vedervärdiga innertaket i furu där.

Fast jag har siktet inställt på en ny säng också, och olyckligtvis är sovrummen och vardagsrummet de rum vi lagt på is. Så jag får nog vänta på både min tapet och min säng...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar