25 oktober 2011

Tändstickseffektivt!

Ikväll, när jag skulle göra upp eld, började jag som vanligt med att göra bollar av tidningspapper. Stoppade i två stycken och märker sedan att det rök så fasligt från eldningsfacket. Konstaterade snabbt att askan fortfarande var så varm att papperet höll på att ta eld!

Skyndade mig att stoppa i de två sista pappersbollarna och lade på mina fullnävrade vedträn, de brukar ta sig bra! Och så även denna gång, lade på spislocket, öppnade dragluckan och stängde försiktigt eldningsluckan.

Övergick till att plocka middagen från bordet, diska grytor och tvätta sot från armarna. Gav hunden den obligatoriska halvdecilitern fil och färskt vatten, letade reda på min mobil som jag tappat bort och grejade på en stund.

Och visst tog det sig! Morgonbrasan brann ut mitt i dagen, omkring tolv, och glöden hade slocknat när jag var ner vid två. Halv sju stoppade jag in mina pappersbollar, det är 4,5 timme efter att glöden slocknat. Så det var ju tändstickseffektivt värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar